Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Repülő- Egy kis fizika

Először is vannak a levegőnél-könnyebb légijárművek.
Ez így elég furán hangzik. De egyszerű: Egy köbméter levegő többet nyom mint egy köbméter jármű, ezért -Arkhimédész törvényét betartva- emelkednek fel.

Hőlég/héliumballon
Szerintem nem jármű, mert csak magasságilag lehet "vezetni", a ballon alatt lobogó gázégővel. A felmelegített levegő, a hőtágulás miatt több helyet foglal mint a hideg. Ez a könnyű, meleg levegő tölti meg a "ballont" Innen kapta nevét.
Különböző magasságokban más-más felé fúj a szél (a pilótája ezeket ismeri), és ennek megfelően kapcsolja a gázégőt ki-be. Ennek a kiforrottabb leszármazottja a:

Léghajó
A nagy hólyagban lévő, levegőnél könnyebb gáz (általában hélium), ugyan úgy mint a ballonnál, a levegőt kiszorítja. Eddig ez oké, de rengeteg gázzal kell a hólyagot feltölteni, hogy valami felhajtóerő keletkezzen. Tehát nagyon nagyra kell a hólyagot készíteni, amitől még nehezebb lesz a léghajó, amibe aztán még több gáz kell.
Ez azt jelenti, hogy nagyon-nagyon nagy egy léghajó.

Ápropó, hólyag! Miért is nem ballon? Mert a ballonnak nagyobb a közegellenállása, amitől több üzemanyagot fogyasztana. Mivelhogy motor is kerül a léghajóra (mindjárt kettő), ami az előrehaladást, s a kormányzást biztosítja. Akár szembeszélben is.
Magassági vezérlését annál nyakatekertebben oldják meg. Ha emelkedni akarnak, kieresztenek némi ballasztot, ha pedig süllyedni, egy kis gázt engednek ki a hólyagból.

Összefoglalva, nagyon kevés üzemanyag kell neki (mert a felhajtóerő a hólyagból jön), de b'szottúl lassú.

*************************************************
*************************************************

Másodszor is pedig a levegőnél-nehezebbek.

A repülőgép

Van a repülőnek szárnya. Ezt próbálom meg explanálni.

Hosszú és nehezenérthető magyarázás következik, próbálj figyelni!

Képzeljünk el két autót, és két utat.
A út legyen 1 km, B út legyen 1,5 km.
Mindkét autó egyszerre indul el és egyszerre is érnek célba, sőt, azonos sebességgel mentek.
Elég furcsán hangzik, de B autó hosszabb lett, jobban elnyúlt az úton mint A autó.

A szárny alsó lapja legyen 1 méter hosszú,
A szárny felső lapja legyen 1,5 méter.
Képzeljünk el egy-egy köbdeciméter levegőt, ahogy a különböző hosszú utat azonos dm3/sec áramlással, azonos idő alatt, azonos sebességgel teszik meg.

Egyik bebelepi az alsó lapot másik a felső lapot.
Jól látszik, hogy a fölső légréteg VÉKONYABB az alsónál (megnyúlt az autó), így tud különböző utat,azonos sebességgel, azonos idő alatt, azonos áramlással megtenni.
Ez csak úgy lehetséges, hogy a fölül haladó levegő nyomása kisebb.

ÉS EZ A NYOMÁSKÜLÖNBSÉG SZÍVJA FÖLFELÉ A REPÜLŐT!!

Ez állapot fenntartásához a repülőnek mennie kell előre. Ha nem megy, az alsó-fölső légrétegek
megállnak, a két autó hossza ismét egyenlő lesz, a nyomáskülönbség megszűnik, és a repülő lepottyan.

De ez a haladás nem is olyan könnyű, mert a sebességgel négyzetesen növekvő közegellenállás fékezi.
Kétféle módszer van a sebesség tartására.
1.: hajtómű. Ez lehet benzin-, dízel-, villanymotor, vagy sugárhajtómű forgatta légcsavar vagy csőlégcsavar (turbofan); sugárhajtómű önmagába', vagy akár folyékony hajtóanyagú rakéta... Sorolhatnám holnapig.
2.: Ha a motor(ok) beadják a kulcsot, a repülőnek el kell kezdenie ereszkednie, "vitorláznia", hogy a gravitációt kihasználva tartsa sebességét. Tehát keresni kell leszállásra alkalmas terepet, mert a levegőben töltött percek meg vannak számlálva.

Sebesség, teherbírás, fogyasztás, méret tekintetében a repülők a leggazdaságosabb légijárművek.

A repülőgépnek is van ám "gyereke", neve:

Helikopter (heliko-pter latinul helikális szárnyú)

A helikopter "szárnya" halál pontosan úgy működik mint a repülőé, amit előbb már taglaltam. Azzal a különbséggel, hogy ez mindig mozgásban van, körbe-körbe forog. Innen a neve: forgószárny, avagy rotor. Tehát akár meg is állhat, lebeghet a helikoprer, lezuhanni nem fog, mert a szárnya mozgásban van.

És az elemi lapátjainak az állásszögét állítgatva lehet irányítani.

Álljunk csak meg! Ahogy forgatja a rotort a motor, úgy a hatás-ellenhatás törvény érvényesül. Ellenkező irányba elkezd forogni a helikopter törzse! Ez ellen találták ki a farokrotort, ami a farokrészen csücsülve tart ellen a főrotor forgatónyomatékának. Ennek a vezérlésével tud a helikopter "oldalra nézni".

A fogrószárny foratgása -mint egy repülőgép azonos sebességen tartása- energiát igényel.

Csak hogy a helikopter maga sosem halad gyorsabban mint ahogy a rotorja forog. Tehát egy repülőt üzemanyagfogyasztásban sosem múlhat felül. A repülő meg nem tud lebegni.

Nem baj, én akkor is a repülőgépekbe vagyok szerelmes!!!!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.